Alla inlägg den 3 december 2009

Av Elisabeth - 3 december 2009 17:51

Det blev stekt fisk med sursöt sås i dag och jag skulle skriva om det på bloggen men vid en närmare koll så gjorde jag det redan 21 februari tidigare i år. Tur man skriver upp vad man har bloggat om vad gäller mat. Hittills har det blivit ca 30 recept i år. Ja, bloggen har ju bara funnits i år...men nu kommer ett annat fiskrecept, som är ljuvligt gott och enkelt att göra. Här till 2 personer.


2 bitar laxfilé

75 g gorgonzola (eller likvärdig mögelost)

smält smör

salt

Sås:

1 dl vitt vin (går lika bra med selleri....nej jag menar matlagningsvin)

1 fiskbuljongtärning

2 dl creme fraiche

1 dl finhackad dill

1 stor klick smör


Lägg laxbitarna i en ugnsfast, smörad form. Skiva upp gorgonzolan och täck ficken med osten. Salta pyttelite och pensla med smält smör. In i ugnen i 10 - 15 minuter, lite beroende på om bitarna är tinade eller frusna. 200 grader är lagom.

Koka under tiden såsen. Lös upp buljongtärningen i vinet och koka en liten stund. Tillsätt creme fraichen och dillen. Allra sist rör i smöret när såsen är färdig.

  

Här serverat med  potatis, palsternacka och rårivna morötter. Mmmmmmm...


Mat
Av Elisabeth - 3 december 2009 14:43

Nog är det vackert alltid men inte speciellt skönt ute. Tycker jag som inte gillar kyla. Det gör inte hundarna heller kan jag säga, men som de trogna varelser de är så går de med glädje ut i vått och torrt.  Nja ... kanske inte i vått ...men i torrt. Är det bara inte blåsigt så kan det allt vara ganske skönt även i kyla, det måste jag nog själv erkänna.

Tog några bilder på altanen i dag och inte ser den inbjudande ut längre.


   


  

Brrrr....kallt och nästan skymning trots att klockan knappt är 3 på eftermiddagen. Gott att hålla sig inne. Husse är ute och går med hundarna just nu, jag mötte dom på landsvägen när jag kom hem från jobbet, så nu skall jag sätta igång med middagen. Tog fram ett paket djupfryst torsk i morse. Skall se om det går att få ut fina bitar att steka i stället för att koka.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards