Alla inlägg den 13 november 2014

Av Elisabeth - 13 november 2014 21:12

Mmmmm....så gott....


Nu är det ju inte precis var dag man har gös på bordet, men har man givmilda valpköpare med "egen" sjö, så har detta inträffat för vår del att gös har stått på menyn några gånger.

Här kommer receptet på hur jag gjorde.


 

Smörj en traktörpanna och lägg en liten skivad/hckad lök i botten.

Salta gösen (ca 700 g) och lägg den på löken.

Slå på 2 dl vitt vin. Sjud på svag värme 5-10 minuter (tills fisken känns färdig)

Ta upp fisken. Vill man ha en slät och fin sås kan man sila den men jag gillar när det är lite fylligt i såsen.

Häll på 1 dl grädde i fiskspadet och klicka i 50 g smör.

Koka upp och tillsätt ½ krm svartpeppar och 1 tsk citronsaft.

Smaka av med salt om det behövs.

Lägg tillbaka fisken i såsen och låt det bli varmt. Sen är det bara att servera med potatis och sallad kanske eller något annat valfritt.


 


Fick en del sås över och den har jag frusit in. Tyckte det var synd att slänga en sån god sås. Den kan man säkert använda om man kokar torsk eller liknande, för nu är vår gös slut.

Mat
Av Elisabeth - 13 november 2014 18:49

Mat vill dom ha


Två gånger om dagen blir det mat till de små liven, här väntar de på dagens huvudmål på eftermiddagen. Det blir Nordic Färskfoder bl a. Mums filibabba säger dom....


 

Av Elisabeth - 13 november 2014 18:33

Ett nödvändigt ont


Så känns det ibland när det gäller trädgården på hösten. Hur roligt är det att tömma ut krukor med halvtaskiga blommor, klippa blött gräs eller i största allmänhet att greja i trädgården så här års.

Fast komposten är rätt kul att kika i. Den behöver tömmas lite så det får plats hushållsavfall för vintern.


 

Längst ner kan man öppna en praktisk lucka sen är det bara att ösa ur.


 

När skottkärran var full kom jag på att växthuset inte var tömt. Det var där jag skulle lägga kompostjorden. Hm...lite fel på arbetsordningen med andra ord.


 

Gott om mask var det i alla fall och dom är jag rädd om så alla jag såg la jag tillbaka i den varma, goa komposten


Nästa jobb blir alltså att städa ur växthuset på alla tomatplantor som gjort sitt. Det får vi se vilken dag det blir.

Det är så mycket annat som kommer emellan. Förstår inte var tiden tar vägen. Mörkt är det både morgon och kväll så det tar ju ett tag innan man kommer igång med något på dan. Hundarna skall ju ha sitt först, i ur och skur, så skall dom ju ut, vare sig dom vill eller ej. Än så länge är det ju milt väder och det gillar dom i allra högsta grad och det gör jag med.



Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards