Alla inlägg den 17 oktober 2014

Av Elisabeth - 17 oktober 2014 18:17

Eller mantagervadmanhaversallad


Jag strimlade ½ kg vitkål/rödkål, 1 morot och 1 palsternacka. En bit purjolök skar jag i små skivor, likaså en bit röd/gul paprika.

Blandade sen ihop ½ dl vitvinsvinäger med ½ dl olja, knappt ½ dl socker och lite, lite salt och lät det koka upp. Sen slog jag det över grönsakerna och det blir jättegott och håller länge i kylen.

Tidigare när jag haft olja så har jag tagit kallpressad rapsolja, men det är ganska mycket smak på den och det blir lite genomträngande ibland. Nu har jag hittat en olivolja (avskyr oliver) som jag kan acceptera så jag tog hälften av varje av dom.


 

Dessa båda använde jag


 

Så här blev salladen


 

Till salladen blev det kotletter. Jag tog 4 råa kotletter och la i en ugnsform utan att smörja.


Sen värmde jag 1 dl creme fraiche och 1½ dl grädde, bara så det blandade sig bra. Tillsatte sedan ½ dl japansk soja och 1 tsk sambal oelek och några finskurna vitlöksklyftor. Hällde det över kotletterna och in i 175 grader drygt 1 timme. Det är en kanonbra rätt för den sköter sig själv och man slipper steka köttet innan, man kan även lägga det otinat i ugnen men då tar det lite längre tid.


 

Serverat ihop med nykokta rödbetor och smör. Till gubben kokade jag dessutom ris.


Här tas allt tillvara....resterna av salladen, alltså lite halvtaskiga blad och skal från morötter och palsternacka mixas direkt till hundarna ihop med några kokta ägg och en hel del vatten så det blir så finfördelat som möjligt.


 

Så tjusig blev den maten i dag. Lila för att det var rödkål i. Gott, sa vovvarna och till det blev det rå vom...

Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards