Direktlänk till inlägg 14 februari 2015

5 ÅR MED LCHF

Av Elisabeth - 14 februari 2015 17:16

Ja, det har gått 5 år -


- sen jag bestämde mig för att gå ner 5 kg. Började med LCHF och gick på 4 månader ner 7 kg. Det var helt fantastiskt så bra jag mådde av denna "diet" eller snarare livsstil. Att bara äta sånt som är gott. Skippa i vart fall dåliga kolhydrater och äta mer av feta produkter. Kolhydrater är svårt att helt skippa för det är det ju i både frukt och mejeriprodukter, men inte så mycket. Bara känslan av att vara pigg gör ju att man gärna håller fast vid det som känns bra.

Nu har det ju gått några år och sen ett år tillbaka så kör jag med periodisk fasta. Man kan antingen äta enligt 5:2 metoden eller 16:8.

5:2 provade jag först men det var inget jag gillade. Däremot passar 16:8 mig förträffligt. Alltså man äter under 8 timmar på dygnet och är utan mat 16 timmar per dygn. Det är inte så svårt om man äter sista målet vid 8 på kvällen. Sen väntar man tills klockan 12 nästa dag innan man äter igen. Då tar kroppen av fettet och förbränningen ökar. Det kan ju vara svårt med detta kanske om man jobbar för då kanske man inte har möjlighet att äta vid 12 redan. Därför började jag med detta när jag blev hemma på heltid för ett år sen.

Jag har alltid älskat att äta frukost men när jag bestämde mig för att hoppa frukosten och inta den först klockan 12 så var det som om jag alltid hade gjort det och jag var inte ens hungrig på morgonen. Däremot tar jag en mugg kaffe med lite, lite grädde i. Det är okej och kan inte räknas som mat. En D-vitamin slinker också ner, denna solfattiga årstid.


Så jag går varje morgon/förmiddag min runda med hundarna först. Sen blir det ett kokt ägg med keso och majonäs, en tallrik mild, naturell yoghurt med nyponpulver och egen musli i. Efter det så blir det fettkaffe och en bit mandelbröd. Ibland kan jag ta ett osötat rågbröd. Fettkaffet består av kokosfett, grädde och kaffe. Det är supergott. Mandelbrödet är gjort på ägg, smör och mandelmjöl och lite olika fröer i. Sen är jag mätt och klarar mig tills vi äter middag vid fyratiden. Vid sjutiden blir det svart kaffe och ett knäcke som heter Fiber Plus och en Finn Crisp. Det är bara lite kolhydrater i dessa. Ibland någon frukt.

Sen är det inte värre än att blir jag bjuden på kalas så visst äter jag kakor och en tårtbit, eller om jag skulle bli bjuden på mat med massa kolhydrater så är det ju ingen katastrof på något sätt att äta det någon gång, man känner sig på sin höjd stinn.

Så himla petig är jag inte...

Men till vardags när man är hemma så kör jag gärna detta. Helgfrukostarna blir som förr, alltså ägg och sill på lördag morgon till Ring så spelar vi och äggröra med bacon på söndagarna. Det går ju inte att ändra på...


Jag är kanske inte lika noga nu som för 5 år sen när jag började. Men vitt socker och vitt mjöl faller bort, liksom godis och läsk. Nån 70%-ig chokladbit då och då till kaffet är ju ok. Sen om man bakar kaffebröd så är det svårt att helt ta bort sockret, men går det så tar jag honung i stället.

Ja det var lite om hur jag äter och mår bra av det, om nu någon är intresserad av att läsa detta!!!


Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - Torsdag 14 mars 13:15


Försökte ladda upp 5 bilder, men det blev bara en. Får duga så länge.   10 grader varmt idag. Bilden är från Henriksberg, en lugn och stilla dag ...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:27

Hemsidan www.belara.net Nu i början av mars så upphör både Belaras Hundhantverk och kennel Belara. Då Claes-Göran gått bort så existerar inte firman längre och på kennelsidan händer inget nytt. Inga nya hundar, inga valpar, ingenting....Att då beta...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:17

Skottdagen idag     Sista dagen att jaga hjort med hund, ja inte bara hjort så klart men det är dom som behöver jagas här. Undrar just hur många dom skjutit denna säsongen. Alltför få med tanke på att det kryllar av dom... ...

Av Elisabeth - Söndag 4 feb 14:22


Eftersom det är första inlägget för i år säger jag GOTT NYTT ÅR   Ja, detta året har ju varit tufft kan man säga. Ja ända sen jul faktiskt. Det var då jag blev ensam efter att ha firat 54 jular ihop. Tur man har barna som stöd och stöttning oc...

Av Elisabeth - 27 december 2023 21:37

En elak cancer i tarm och lever  Han blev bara 75 år     ...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards