Alla inlägg den 31 juli 2009

Av Elisabeth - 31 juli 2009 18:55


Har i olika omgångar haft aloe men så blir de fula och snea med tiden och då åker dom ut!


17 juli upptäckte jag att min fula och snea aloe hade en blomma och då kunde jag ju inte slänga den. Har aldrig varit med om att de blommar.


14 dagar senare är stängeln med blomman på 82 cm hög från krukan räknat. Här är en för mörk och dålig bild men det var motljus men den får duga bara för att visa.


Så här ser den ut i bättre ljus. Ganska fin i färgen men oansenlig ändå. Jag undrar om det är vanligt att aloer (heter det så i plural ?) blommar.

Skall bli intressant att se hur hög den blir innan den vissnar.



Av Elisabeth - 31 juli 2009 18:29


Hur gott låter det? Inte så värst gott enligt många. Men då misstar man sig skall jag säga för detta var kalasgott.


Skär ca 1 kg vitkål i lite större bitar. Hacka 1 gul lök.


Stek i omgångar i smör gärna i järnstekpanna. Det ser mycket ut men krymper påtagligt under tillagningen. Häll över i en större gryta som det kan koka i.


Stek i samma stekpanna ca 500 g. blandfärs. Hacka inte sönder det för mycket. Häll över i grytan. Tillsätt 2 dl grädde och 2 dl creme fraiche och blanda ner. Krydda med salt, vit- svart- och kryddpeppar. Tillsätt lite soya för färgens skull.

Låt koka i 15-20 minuter tills kålen känns mjuk.


Servera med finrivna morötter, broccoli och lingon. Vill man kan man ju naturligtvis ha potatis till, men det känns onödigt tycker jag.

Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards