Alla inlägg under november 2014

Av Elisabeth - 13 november 2014 18:33

Ett nödvändigt ont


Så känns det ibland när det gäller trädgården på hösten. Hur roligt är det att tömma ut krukor med halvtaskiga blommor, klippa blött gräs eller i största allmänhet att greja i trädgården så här års.

Fast komposten är rätt kul att kika i. Den behöver tömmas lite så det får plats hushållsavfall för vintern.


 

Längst ner kan man öppna en praktisk lucka sen är det bara att ösa ur.


 

När skottkärran var full kom jag på att växthuset inte var tömt. Det var där jag skulle lägga kompostjorden. Hm...lite fel på arbetsordningen med andra ord.


 

Gott om mask var det i alla fall och dom är jag rädd om så alla jag såg la jag tillbaka i den varma, goa komposten


Nästa jobb blir alltså att städa ur växthuset på alla tomatplantor som gjort sitt. Det får vi se vilken dag det blir.

Det är så mycket annat som kommer emellan. Förstår inte var tiden tar vägen. Mörkt är det både morgon och kväll så det tar ju ett tag innan man kommer igång med något på dan. Hundarna skall ju ha sitt först, i ur och skur, så skall dom ju ut, vare sig dom vill eller ej. Än så länge är det ju milt väder och det gillar dom i allra högsta grad och det gör jag med.



Av Elisabeth - 4 november 2014 18:44

2008


Det var året då Sunny (Play A While Solstaden) blev BIS BRUKS på Tånga Hed och vann bland annat ett presentkort på Luna Design som gör jättefina halsband. Nu blev det bara inte av att skaffa ett halsband till henne utan presentkortet glömdes nästan bort. Men så en dag för ett par veckor sen så gjorde Luna Design reklam på facebook för sina halsband och hade utförsäljning och då såg jag ett BLÅTT fint halsband och tänkte att nu skall jag slå till, om presentkortet fortfarande gick att utnyttja. Det gjorde det.

Sagt och gjort, jag beställde det fina halsbandet och måtte nog fått en black out vad gäller storlek. Jag såg bara hur fint det var och hur vacker Sunny skulle bli i ett nytt blått halsband.

När det anlände efter ett par dagar då blev jag så full i skratt....DET ÄR LAGOM TILL EN ITALIENARE!!!!!

Så jag blev faktiskt väldigt glad, trots att Sunny nu får ha sitt gamla kvar. Jag har kommit ett steg närmare en italiensk vinthund. Detta måste väl vara ett tecken....eller?


 

Det blir perfekt, passar både svart, grå och isabell....


 

Jaja, Sunny vet ju inget om, har inte berättat för henne....

Av Elisabeth - 4 november 2014 18:13

Hade inte tidigare hört talas om Fimolera


Men nu vet jag mera efter kvällen i går hos dottern i Sybutiken i Matiestad, där det var temakväll med Fimolera. Vi var fem stycken vetgiriga som inte hört talas om Fimo. När jag åkte hemifrån så tänkte jag att vad kan man göra för hundmotiv med detta men det var bara att slå ur hågen. Det blir mer blommotiv eller andra abstrakta motiv om man hellre vill. Roligt var det hur som helst att få pyssla med detta ett par timmar.


Så här fina smycken kan man göra om man är duktig och har hållt på ett tag


       

Tårtspade med nytt handtag


 

Anette som lärde oss gjorde denna blomman för att visa hur man gör sen fick vi försöka själva


 

Jag valde lila, cerise och grå och kavlade ut dom till plattor


Sen la jag ihop dom omlott och kavlade och vek ihop och kavlade och vek ihop och ....


   

Till slut blev det en lång fyrkant


 

Sen kavlade jag en svart bit lera riktigt tunnt och la runtom. Ser ut som godis!!!


 

Delade den i 12 bitar


 

Satte ihop dom två och två med en bit grå lera i mitten


En svart och lila fyllning till mitten på blomman


 

Sen kavlades en grå lera tunnt, tunnt och lades runt


   

Därefter rullades det hela till en rulle i olika tjocklek och när man delar på mitten så är det en blomma


 

Dom blommorna skars i fina tunna bitar och sattes på en grå rund lerkula. Sen fick man rulla och rulla så att det inte blev någon skarv av blomman utan det såg ut som om den var tryckt på.


Ja, det var vad vi hann med på två timmar och nu är det bara att göra hål rakt igenom med en nål och sen bränna i ugnen i 110-130 grader i 30 minuter och trä något band eller tråd igenom.

Det verkar finnas hur mycket som helst som man kan göra. Av leran som blev över kan man göra något vad som helst och göra mönster med. Det behöver ju inte likna något utan kan vara fint ändå.


Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards