Alla inlägg den 26 januari 2014

Av Elisabeth - 26 januari 2014 18:17

I dag bytte vi hundar

 

Husse tog whipparna och jag tog Nòri. Vet inte vilka som är värst när det dyker upp något vilt. Nòri är stark som en björn...eller nåt... och de andra går inte heller av för hackor. Man tror inte det finns en sån kraft i "små ynkliga whippar" men det gör det, både kraft och vilja. I dag var det rätt lugnt, inte mycket vilt synligt, det bara luktade lite gott här och där, sa Nòri! 


 

- spana kan man ju alltid göra, ifall, ifall -


  

     


Än ligger inte isen riktigt. Såg tre människor på långfärdsskridskor ute på sjön. De höll sig utefter kanten och det såg väldigt bra ut men sen försvann de runt en udde. När jag själv kom längre bort så såg jag att där ute var det öppet vatten. Hoppas de vände i tid. Jag hörde i alla fall inget rop på hjälp. Det blev en runda på 6½ km och när husse kom hem med whipparna hade han gått 9 km. Så nu är dom allt trötta, speciellt de gamla damerna, snart 10 och 12 år. 


Av Elisabeth - 26 januari 2014 18:02

Röda bönor på burk


De kan man använda till mycket. Att marinera är ett sätt. Det blir mycket gott och passar till det mesta.


 

- finhacka en röd lök -


   

- spola bort stärkelsen i 2 burkar röda bönor -


 

- tills de blir så här fina -


 

- blanda 3 msk olja med 1½ msk citronsaft -


 

- hacka 2 msk persilja och 1 msk basilika (jag hade bara torkad basilika) -


 

- blanda ihop allt och salta ev. lite -


Färdigt och jättegott och det står sig flera dar i kylen ifall  inte allt går åt på en gång. 




Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards