Alla inlägg den 15 januari 2014

Av Elisabeth - 15 januari 2014 21:39

...det är nästan så man uppfattar naturen

 

Nu när snön kommit så borde det vara ljusare ute, men solen lyser verkligen med sin frånvaro, vilket gör att allt blir i en gråskala eller svartvitt. Det är fantastiskt vackert, det kan man inte säga annat, men det är så jobbigt med snö. Tungt att gå i och en massa som skall skottas bort. Innan allt är färdigt så kommer det mer snö...


       

- Nova på väg till sjön -


 

- ett helt orört berg, innan vi kom dit -


   

- Smilla, lilla -



- Sunny på ekorrspan...men det är bara snö som rasar från träden -


 

- isflak som väntar på att frysa ihop -


       

- här syns det gott hur mycket vitt elände det kommit - 

Av Elisabeth - 15 januari 2014 20:52

Ibland är det enkla, det goda

 

Jag behövde rensa i kylen och hittade en hel del rotsaker som blev till en god middag. Har man inte allt detta så går det lika bra med selleri...eller vad man nu har!!!


 

Här i kastrullen puttrar det morötter, kålrot, jordärtskockor och rotselleri ihop med ½ liter vatten och en grönsaksbuljongtärning. Det fick koka sisådär en kvart och då var det klart.



 

Jag hällde av buljongen men sparade den och la det kokta i en smord ugnsform. Hade dessutom kokta rödbetor som jag delade och la i. 


 

Sen fräste jag en burk champinjoner i smör i en stekpanna. Under tiden gjorde jag en vit sås på spadet från rotfrukterna. Tillsatte 2 dl creme fraiche och lite philadelphiaost. Man kan naturligtvis reda av på vanligt sett med mjölk och mjöl men jag gillar den andra varianten bättre. Sen rev jag lite ost i såsen och slog det över rotfrukterna och rev ytterligare lite ost. In i ugnen i 10 minuter i 225 grader. Samtidigt men lite tidigare satte jag in falukorven med ost i.


 

- det blev en riktigt god och enkel middag. Serverade bara lite majs till -


 

- smaklig måltid, om någon vill prova -


Tidigare på dagen var vi i stan och hundarna var med i bilen. Vände mig om och fick se Vanessa ligga med nosen tryckt mot gallret så det såg ut som om hon var arg för hon visade alla tänderna men tydligen var det bekvämt att ligga så. Kan inte har varit skönt när det guppade i vägen.


 

- tokfia -


 

- Nòri, Blondie & Vanessa knôr ihop sig -

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards