Alla inlägg den 28 januari 2012

Av Elisabeth - 28 januari 2012 18:33

I somras när jag fyllde år så fick jag ett presentkort....

 

 

 

Därefter har månaderna rusat iväg och först nu har jag tagit tag i detta lilla äventyr. Beställde en tid som passade och det blev alltså i dag. Det var spännande. Först fick jag mina fötter tvättade och fick stoppa dom i ett par filttofflor och tassa iväg till akvariet. Där satt man på en högre bänk bredvid och sänkte ner fötterna i det 29 -gradiga vattnet bland ca 350 hungriga fiskar som simmade omkring och bara väntade på att få käka döda hudpartiklar.

Riktigt trevligt var det....det surrade i fötterna när de var där och plockade i sig. Särade man på tårna så kilade de genast in emellan.


 


 


   


Fisken som används heter Garra Rufa, även kallad doktorsfisk. I början på 1900-talet började de användas i medicinskt syfte t.ex mot psoriasis, men den har funnits i flera hundra år i trakterna runt Turkiet, Syrien, Israel och i mellanöstern. Det var lokalbefolkningen som badade i flodmynningarna som upptäckte att fiskarna kom och började äta på deras fötter. De har alltså inga tänder utan plockar med bara munnen. Det blir som peeling och micromassage för huden och ökar blodcirkulationen. De rör aldrig frisk och levande vävnad.


För att återgå till dagen....När fiskarna var klara blev det en stund med fotmassage och pedikyr. Det var en mycket skön avkoppling. Detta borde man göra då och då, tänkte jag. En idé som present till någon kanske. För min del var det verkligen uppskattat och jag gör väldigt gärna om det.

Det lär även finnas spa där man ligger med hela kroppen i vattnet och det skulle vara ännu häftigare....!

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards