Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Elisabeth - 4 februari 2011 17:38

Nu har jag läst ut den, boken om Zelda. Lånade den på biblioteket.


  

Den handlar om en kvinna i min egen ålder som skaffar sig en liten hundvalp. En CC, alltså en chinese crested (kinesisk nakenhund) men med en massa päls. Man får följa matte och hund under hundens första levnadsår. Det är en helt fantastiskt skriven berättelse om glädje och sorg, framgång och besvikelse under detta första år i en hunds liv. Redan från bokens allra första sidor kände jag igen mig själv när jag var ett litet barn och inte ville något hellre än att få en egen hund. Jag tjatade nästan från det att jag kunde prata tills jag var 13 år och min dröm gick i uppfyllelse. Innan dess var jag alltid ute med traktens alla hundar och promenerade. Mina kompisar passade barn men jag passade hellre hundar.

Det var en parentes i det hela men det gjorde att jag bara ville läsa mer och mer i boken. Över huvud taget har det inte gått att släppa taget om boken utan jag har nästan sträckläst. Varje liten ledig stund, så blev det några sidor. Men nu är den tyvärr utläst!

Men jag har hittat en blogg om denna fantastiska lilla hund och den kommer jag att följa och på så sätt så tar inte boken slut....det blir en evighetsbok....

http://valpenborderline.blogspot.com


Av Elisabeth - 4 februari 2011 17:15

Gratinerad torsk är både gott och lätt att göra.

Börjar med ingredienserna till gratängsåsen.


1 morot

½ purjolök

2 dl vatten

2 dl grädde

1 msk smör

1 fiskbuljongtärning

2 msk mjöl

2 tsk fransk senap

1 msk citronsaft

1 tsk dragon

2 msk persilja

salt och vitpeppar


Sätt ugnen på 225 grader


  

Skär ett fiskblock på 400 gr. i skivor och lägg i ugnsfast form. Salta lite.


  

Skär purjolök och morötter fint och fräs i smöret. Strö över mjölet, smula ner buljongtärningen och späd med vatten och grädde. Koka upp och smaka av såsen med senap, citron, dragon och persilja. Eventuellt lite salt och peppar.


  

Häll såsen över fisken. Gratinera ca 20 minuter. Lite längre tid och svagare värme om fisken inte var tinad innan.


  

Serverade med ärtor/majs, kikärtor och broccoli och potäter till gubben!




Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards