Alla inlägg under januari 2011

Av Elisabeth - 21 januari 2011 17:43

Här är det Blondie som simmar. Hon är ung och fortfarande fint tecknad i huvudet, numer har det jämnat ut sig och hon har knappt något mörkt alls, men det gör inget! När jag först tittade så trodde jag det var Smilla just för att hon var mörk på nosen men det var det inte!

Blondie bröt ju benet när hon var 5½ månad så detta var ett led i rehab. att få simma och då fick de andra hundarna också "lida" genom att de också fick simma. Detta höll vi på med på våren 2007 och 2008 blev det en ny omgång som ren konditionsträning, sen skaffade vi ju löpbandet...



Blondie är enveten och ser ut att vilja gå upp hela tiden, men sen kastar hon sig i igen och ser inte alls ut att misstycka att få simma. Här körde vi också efter ett tag utan flytväst.

Av Elisabeth - 21 januari 2011 17:35

Vilken morgon, vilken natur. I morse klockan 8 åkte jag till jobbet och det var en helt underbar himmel med ett vackert månsken. Kunde inte låta bli att stanna och ta ett kort.


  

Lite grynig bild, men det var så fint med månen bredvid Kinnekulle med sin vita slalombacke.



Av Elisabeth - 20 januari 2011 20:33

Eftersom det är så roligt att lägga ut lite filmer så har jag laddat upp en simsnutt. Det är från våren 2009 och här simmar Sunny. Från början så hade hon flytväst på men jag ville testa så hon även kunde simma utan. Kan, kan dom ju men man vet ändå inte hur dom simmar. Sunny var ganska lugn men trappan upp ur poolen hägrar alltid.



Ljudet är inte nödvändigt att ha på för vi säger inget väsentligt! 

Av Elisabeth - 15 januari 2011 18:37

För drygt 1 år sen köpte jag ett löpband till hundarna. Det blev använt en hel del förra vintern när det var så kallt och mycket snö. Det är samma förhållande i år och det skall bli lite mer ordning på springandet framöver. Det har mest varit då och då. När löpbandet var nytt så filmade jag lite men som sagt det är först nu som jag kunnat lägga ut det på bloggen så här kommer ett par gamla klipp.


 Här ovanför är det Smilla som springer. Muscot ligger på sängen, Sunny ligger förnämt i hundfotöljen och Fejdi kommer in efter ett tag. Mysigt att Muscot och Fejdi för ett ögonblick blev levnade igen.




En kort snutt på Sunny när hon springer. Det är alldeles nytt för dom det här.  Ett konstigt påfund, tycks Sunny tro. Sitta fast på detta sättet!


Av Elisabeth - 15 januari 2011 17:35

Nu var det väldigt längesen jag skrev något recept. Här kommer ett som är väldigt gott. Lax är ju både nyttigt och går snabbt att tillaga. Jag börjar med såsen.

1½ msk rosépeppar

2 dl grädde

2 dl vatten

1 msk grönsaksbuljong i pulver

½ tsk vitvinsvinäger

1 msk majsstärkelse + 1½ msk vatten


Stöt rosépepparn i en mortel. Lägg i kastrull och häll i grädde och vatten. Koka upp med grönsaksbuljongen. Koka ett par minuter. Red av med majsstärkelsen och vattnet och sjud några minuter till. Smaka av med vinäger, salt och peppar.

Vill man vara mer LCHF så red av med philadelphiaost i stället.

  

Såsen kan man sila efteråt om man inte vill bita i rosépepparkornen.


Laxen skall vara skinn- och benfri. Krydda med salt och svartpeppar.

  

Stek i smör och rapsolja tills fisken är genomstekt. Det tar inte många minuter per sida.

  

Värmen får inte vara hög när man steker lax för man panerar den ju inte så det bränner lättare.


  

Serverade med kokta morätter, broccoli och ärter och potatis till gubben. Jag äter broccoli i stället för potatis och det går utmärkt. Kan någon gång ibland ta en liten, liten potatis. Däremot äter jag ibland potatismos men bara för att det är så himla gott. Ibland måste man få slarva!

Smaklig måltid!

Mat
Av Elisabeth - 14 januari 2011 18:15

På försök har jag laddat upp en filmsnutt från ridhuset härom veckan. Det är Nóri som springer med Maggie och Isa. Isa skäller hela tiden, men man måste ju inte ha på ljudet!


Jaha, det gick ju bra. Filmen är 1 minut och 40 sekunder lång. Den är tagen med min lilla digitalkamera (Canon Digital Ixus 40) så jag är förvånad att det blev såpass bra, lite ljust på ena kanten men annars helt okey. Det kommer att bli mer filmning det inser jag nu! Kul!

I dag har våra hundar sprungit själva 1 timme i ridhuset och vi har testat en ny leksak. Måste filma detta nästa gång vi är där. Nu är hundarna härligt trötta i alla fall.

Jag har ju filmat tidigare med den kameran, bl.a när jag skaffade löpbandet och hundarna fick börja springa där. Nu fick jag lust att ladda upp dom filmsnuttarna också....
 

Av Elisabeth - 10 januari 2011 18:45

Fullständigt livsfarligt för ben och armar och allt som kan gå sönder i denna fruktansvärda halka som råder. Inte bara på våra vägar utan även i skogen. T o m hundarnas ben blir som Bambiben. Tur att dom ändå inte får gå lösa.


  

Så här såg grusvägen i skogen ut i dag. Inte speciellt tilltalande för varken folk eller fä. Här går det i o f att gå vid sidan om men det gör det inte överallt.


  

Men har man sådana här broddar på fötterna så går man faktiskt obehindrat. Som väl är har vi båda såna att gå på och det är pappa som gjort dom för en massa herrans år sen. Duktiga gamla papsen!

Av Elisabeth - 9 januari 2011 20:56

I dag har vi varit på My Dog i Göteborg. Vi hade bara Nóri med oss.

Whipparna fick stanna hemma och hade hundpassning två gånger under tiden vi var borta. Trist att man inte får ta med dom in på de stora utställningarna men jag kan samtidigt förstå att det skulle bli alltför många hundar då. Det är ju trångt som det är. Men det ställer alltid till det för vi åker aldrig från våra hundar så länge men nu löste det sig med en snäll son som ställde upp. Ja, Tindra var nog med på ett hörn också!

Hursomhelst, så var det 5 magyarer anmälda men 3 kom till "start". De andra hade giltigt förfall att vara borta. Synd, annars hade det blivit en avelsgrupp och det har det ju aldrig varit i Sverige förut men vi hoppas att vi kan få till det någon annan gång i år.


  

Joo Schepers från Nederländerna dömde och här är det Nóris pappa, NO Uch SE Uch Repülj Darda som blir granskad.


  

Nóri blev 2 btkl.


  

BIR blev Bel Amore.


  

Bel Amore. Hon har samma pappa som Nóri och är nästan 2 år. Hon var mycket mer utvecklad än Nóri. Det var faktiskt stor skillnad på dom. Det var det inte för ett år sen när vi såg henne sist då var hon lika gänglig som Nóri är i dag.


  

Pappa Darda igen.


Det var väldigt roligt att träffa "släkten" till Nóri. Väldigt trevliga och sociala hundar. Bra miljöträning för alla att vara på en sån stor hundutställning. Allt väsen och massa folk och hundar. Dessutom åkte vi både hiss och gick i hala trappor.  Jag kan ju säga att vi har en trött "maja jaguar" nu i kväll. Men det har väl gått över tills i morgon bitti!!!

Innan Magyarerna bedömdes italienarna så dom fick jag också kikat lite extra på....mmmmm....godingar....

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards