Direktlänk till inlägg 30 november 2010

PÅ VARGBESÖK

Av Elisabeth - 30 november 2010 21:29

Detta har jag skrivit om tidigare i min Dagbok som jag hade på hemsidan. Det var innan bloggens tid.


Jag måste berätta om när vi (instruktörer och -assistenter) på Götene Brukshundklubb gjorde en resa till Kolmårdens djurpark för att enbart hälsa på inne hos vargarna. Det är bra många år sen men  det var en sån stark upplevelse så det känns som det var nyss och jag skulle gärna göra om det.

Jag har alltid vurmat för vargar och tycker att vi skall ha en stark och frisk vargstam i Sverige.

Här fick vi i alla fall stifta bekantskap med 4 flaskuppfödda hanar från samma kull och de var 7 år gamla. Ledarhanen hette Devil. Det är han som är rosa på nosen. Alla 4 stod bredvid varann vid grinden när vi kom, men ju närmare vi kom så flyttade de med lägre rang sig längre bort och när vi var framme var det bara ledaren Devil som tog emot oss.

Vi hade med oss en vargskötare som berättade att vi inte fick hälsa på någon av de lägre stående förrän Devil accepterat att de fick komma fram. I annat fall skulle de åka på "stryk" av sin ledare. Så vi lydde!

Det var en härlig känsla att få titta in i dessa gula ögon och känna en kall vargnos i ansiktet. Att sen få sticka händerna i deras sträva pälsar var fantastiskt. Detta var i november (vilket år det nu var!) så de hade bra mycket päls. Så keliga de var. Precis som våra egna hundar gillade de att bli kliade på magen.

Deras hägn har jag för mig var 18000 kvadratmeter stort och väldigt kuperat. Vi gick utefter stigarna i hägnet och vargflocken följde med oss i bakgrunden. Det var pirrande härligt! Jag undrar hur det skulle vara att möta en vild varg i verkligheten. Nog skulle det också pirra men på ett annat sätt förmodligen.

Inför hemresan sen så bestämde vi oss för att inte tvätta våra händer utan vi skulle se hur våra hundar reagerade på lukten men det konstiga var att de reagerade inte alls! Har man varit hemma hos någon med hund så blir man ju grundligt genomgången men här fanns ingen reaktion alls, konstigt tycker jag.

Är vargen luktlös?


  

Inne i hägnet


  


  


  

Devil, ledarvargen


  


  


  

Gott att bli kliad på magen


  

Sniff, sniff


Bilderna är inte av någon bra kvalitet för de är scannade från vanliga papperskort.


  

För många år sen var jag medlem i en förening som värnade om vargarnas existens. Den hette Varggruppen. Den upphörde så småningom som självständig förening och ingick i stället i föreningen Våra Rovdjur.


När jag ändå är inne på rovdjur så har jag några tavlor som jag gillar väldigt mycket och har ovanför soffan i vardagsrummet och det är våra 4 stora rovdjur.


  

Björn, varg, lo och järv.


 
 
Ingen bild

Olga Sandlund

1 december 2010 12:03

Vilka läckra vargbilder och andra rovdjursbilder. Vargen fascinerar mig också. De stora svenska vilda rovdjuren är värda all respekt tycker jag. Tänk så mäktigt att vi har dem i vår natur. Det måste finnas plats för alla annars är vi för futtiga.
Hälsningar Olga

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - Torsdag 14 mars 13:15


Försökte ladda upp 5 bilder, men det blev bara en. Får duga så länge.   10 grader varmt idag. Bilden är från Henriksberg, en lugn och stilla dag ...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:27

Hemsidan www.belara.net Nu i början av mars så upphör både Belaras Hundhantverk och kennel Belara. Då Claes-Göran gått bort så existerar inte firman längre och på kennelsidan händer inget nytt. Inga nya hundar, inga valpar, ingenting....Att då beta...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:17

Skottdagen idag     Sista dagen att jaga hjort med hund, ja inte bara hjort så klart men det är dom som behöver jagas här. Undrar just hur många dom skjutit denna säsongen. Alltför få med tanke på att det kryllar av dom... ...

Av Elisabeth - Söndag 4 feb 14:22


Eftersom det är första inlägget för i år säger jag GOTT NYTT ÅR   Ja, detta året har ju varit tufft kan man säga. Ja ända sen jul faktiskt. Det var då jag blev ensam efter att ha firat 54 jular ihop. Tur man har barna som stöd och stöttning oc...

Av Elisabeth - 27 december 2023 21:37

En elak cancer i tarm och lever  Han blev bara 75 år     ...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards