Direktlänk till inlägg 19 juni 2010

LITE MER OM MIN DAG IGÅR

Av Elisabeth - 19 juni 2010 13:29

Det blev en händelserik dag i går med både bra och dåliga inslag. Börjar med det dåliga.

Innan våra gäster kom gick husse en snabbrunda med alla 7 vovvarna. På promenaden kom en äldre man cyklande med en akita i koppel. När den fick syn på våra hundar drog den omkull mannen, slet sig och flög på. Rakt in i flocken. Våra var inte sena att försvara sig och Nova och Fejdi blev bitna. De skrek i högan sky. Nu var det inte så farligt. Väldigt små blev betten. Som en lillfingernagel ungefär. Fejdi i halsen och Nova i nacken och på länden.


  

Novas sår i går, ganska djupt ser det ut men inte stort.


  

Såret som det ser ut i dag.


Vi tvättade såren och sen gjorde vi inget mer. Senare när de skulle ha mat så kom varken Nova eller Fejdi ner och då visar det sig att Fejdi är stel som en pinne i nacken och Nova haltar. Ingen ville ha mat. Äter inte Nova så är det nästan katastrof. Hon är ett matvrak nämligen.

Hade Kefavet hemma som jag gav för ev. inflammation.

Ägaren till akitan ringde senare och bad om ursäkt och undrade hur det gått. Det var schysst tycker jag. Ägaren var nämligen inte den som cyklade med hunden. Akitan var en kastrerad hane som konstigt nog flög på 6 tikar.

I dag verkar det okey med hundarna fast de fick inte gå på promenad i dag utan ta det lugnt, bara kissrunda. Hoppas det stannar vid det nu. Fast jag har lite bekymmer med Fejdi som överlag fått sämre matlust. Håller det i sig får jag kolla upp henne men det tar vi en annan gång....nu till det roliga...


  


  


Våra gäster blev bjudna på middag och det blev

Kyckling i ugn. Ett busenkelt recept.


2 kg fryst kycklingfilé

3 dl creme fraiche

5 dl grädde

0,5 dl soja

2 tsk sambal oelek


Lägg de frysta kycklingfiléerna i en ugnsform

Blanda ihop de andra ingredienserna och häll över.

Sätt in i mitten av ugnen i 175 grader i 1½ timme.

Det sköter sig själv.


Nu delade jag filéerna på mitten och de var nästan tinade så tiden i ugnen blev bara 1 timme. Sen gjorde jag lite mer sås men det var nästan onödigt.


  


   

Till detta bjöds sallad och så hade jag köpt ett paket Ris & Bulgur, det var gott till.


   

Till efterrätt blev det äpplekaka (finns på bloggen sen tidigare) och vaniljsås. 

Det är min favoritefterrätt.


  

Pappa och jag


  

Jessica, pappa och jag


  

Henrik och Emelie med en mindre glad Tindra


  

Pappa, Claes-Göran och Tindra


  

Här är hon gladare. Hon var lite snuvig och då är det inte så lätt att vara glad hela tiden. Ja, det kan man ju inte begära ändå i och för sig.

Tyvärr blev det inga kort på Helen och Henrik och Lucas låg hemma och hade feber. Men han hade bakat en kladdkaka till mig och den var supergod. Jag frossade faktiskt i allt möjligt onyttigt i går.


  

Fick ett nytt persikoträd. Det vi hade tog kylan nästan död på i vintras. Trodde först det var heldött men det har kommit några blad. Vi planterade det nere i trädgården så får vi se om det kan bli något på det till nästa år. Nu skall vi vårda detta ömt och skydda ännu bättre till vintern.


  


  

Sen fick jag en sån här "Rustabädd" till hundarna. Jättekäckt att ha med sig om man hälsar på hos någon och har någon hund med eller på utställning eller så. Lätt att bära och med avtagbart fodral.

Nu bar det sig inte bättre utan att jag, p g a lite missförstånd angående vem som köpt vad, fick 3 såna här bäddar!!! Lite onödigt många faktiskt, men vi fick oss ett gott skratt.  Får väl byta åtminstone en eller kanske sälja den i stället! (Elin, behöver du en till?)


 
 
Britt m flock

Britt m flock

20 juni 2010 09:35

Ja det var ju en varierande dag:-) Hoppas Fejdi snart blir som vanligt! Snygg bädd! Blir du inte av med den så kanske det kan var något för mig! Hör av dig i så fall.

http://www.hasslosatrp.se

 
Susanne

Susanne

20 juni 2010 12:18

vilken otur ni har! jag hoppas verkligen att hundarna blir återställda fort! hur gick det för cyklisten?

http://whippeternal.wordpress.com

 
Ingen bild

kerstin

20 juni 2010 18:48

Oj,Oj,Oj vilken otur ni har.hoppas de kryar på sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - Torsdag 14 mars 13:15


Försökte ladda upp 5 bilder, men det blev bara en. Får duga så länge.   10 grader varmt idag. Bilden är från Henriksberg, en lugn och stilla dag ...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:27

Hemsidan www.belara.net Nu i början av mars så upphör både Belaras Hundhantverk och kennel Belara. Då Claes-Göran gått bort så existerar inte firman längre och på kennelsidan händer inget nytt. Inga nya hundar, inga valpar, ingenting....Att då beta...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:17

Skottdagen idag     Sista dagen att jaga hjort med hund, ja inte bara hjort så klart men det är dom som behöver jagas här. Undrar just hur många dom skjutit denna säsongen. Alltför få med tanke på att det kryllar av dom... ...

Av Elisabeth - Söndag 4 feb 14:22


Eftersom det är första inlägget för i år säger jag GOTT NYTT ÅR   Ja, detta året har ju varit tufft kan man säga. Ja ända sen jul faktiskt. Det var då jag blev ensam efter att ha firat 54 jular ihop. Tur man har barna som stöd och stöttning oc...

Av Elisabeth - 27 december 2023 21:37

En elak cancer i tarm och lever  Han blev bara 75 år     ...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards