Alla inlägg under januari 2010

Av Elisabeth - 5 januari 2010 17:59

Så här när julen sjunger på sista versen så gör även julmaten det om man nu har något kvar. Här blir det alltid skinka kvar och nu känns det som om det räcker. Har 8 skivor vörtbröd kvar så jag har sparat 8 skivor skinka, resten gjorde jag middag på idag.


  

Tog 400 g. rödkål och la i botten på en ugnsfast form.


  

Gjorde bitar av den överblivna skinkan ca 400 g.


  

Blandade 1 dl vispad grädde med 1 msk senap och 2 dl riven ost. Det bredde jag ut över skinkan. Här blev det lite extra ost från rivjärnet men annars skall det röras ner i grädden.

Gratinera i ugnen i 225 grader ca 15 minuter eller tills det ser färdigt ut.


  

Det är supergott, faktiskt. Vill man kan man ha potatis till.


Mat
Av Elisabeth - 4 januari 2010 21:55

Nu har Fejdi varit utan sin medicin i 4 dagar. Hon har ju den senaste tiden fått sin kortisontablett var tredje dag och nu har vi slutat helt. Det har i o f bara gått 1 dag över tiden men håll tummarna att det fungerar utan.


  

Blev bara så glad när jag såg denna bilden som husse tog i dag när han var ute med gänget. Ingen bra bild men det är Fejdi som kommer i full sula. Alla benen är i luften. Det syns knappt men med den farten så mår hon inte dåligt i dag i alla fall.


  

På närmre håll ser hon lite gammal och sliten ut men hon är både glad och lekfull, trots sina skavanker.


  

Här sitter en annan goding (utan skavanker) och fryser om rumpan.

Av Elisabeth - 2 januari 2010 21:08


  


  


   


   

Rätt gissat


Pappa var frisör i hela sitt liv. Ja, egentligen var han frisörmästare och perukmakare och hade salong i Göteborg på den tiden. Han hade den tillsammans med sin bror. Min farfar hade samma yrke.  På den tiden kom ju gubbarna in för att bli rakade också. Det händer nog inte så ofta nu för tiden.

Av Elisabeth - 2 januari 2010 19:24

Ett helt livs samlande är inte lätt att ta reda på i en hast. Mamma och pappa var gifta i över 60 år och när de flyttade från Göteborg till Mariestad 2002 så hade dom svårt för att skiljas från alla pinaler. Nu kommer det surt efteråt för oss som skall ta hand om det. Pappa kan ju inte ta med så mycket till "hemmet" så det skall bli skönt när detta är över. Det är lätt att fastna vid alla minnen från min barndom för det dyker upp sådana hela tiden. Metervis med fotoalbum. Pappa framkallade svartvita biler själv och han har en förstoringsapparat med alla tillbehör som antagligen ingen vill ha. Det finns väl ingen som framkallas hemma i dag. Allt är ju digitalt.


  


  

Det första jag hittar är en kartong med denna torkhuv i. Orange!!!! Gräsligaste färg som finns. Inte använd på de senaste decennierna skulle jag tro.


  

Dessa termosar är väl kultförklarade med tillhörande kaffekoppar och äggkoppar i olika färger.


  

Den här "dramaten" har pappa själv gjort och den har han använt mycket under åren. Väldigt bra med de stora hjulen.


  

Här kan man minst sagt bli full i skratt, men pappa har gjort dessa glasögon för att ha i verkstan så att inte de vanliga skulle bli skadade. Det är riktigt glasögonglas i men de är inte så bekväma att ha på...!!!


  


  

Detta är ett skivskåp som pappa gjorde till mamma till en jämn födelsedag. Han har gjort precis allting själv från början till slut. Det skåpet kan jag bara inte göra mig av med utan får försöka få plats med någonstans.


  


  

Mamma var en stor älskare av klassisk musik och mycket duktig i den genren. Mitt musikaliska intresse ligger inte åt det klassiska hållet så skivorna är jag inte intresserad av. Det är mängder av operor och andra klassiska verk.


  

Hittade en vacker tavla på mammas syster som varit operasångerska i hela sitt liv. Nu är hon en pigg pensionär på snart 96 år med lägenhet i Stockholm och hus i Spanien!


  


  

Detta ekskåp med sina vackra ornament har jag alltid velat ha och det skall vi också försöka få plats med hemma. Får slänga något annat helt enkelt, för plats har vi inte!


  

Här ett annat skåp som min mormor haft men det vill jag inte ha. Mattan tog jag däremot med mig hem.


  

Tur att hundarna var med för vi höll på i sex timmar i lägenheten med bara en kaffepaus. Tindra jollrar på för fullt och hundarna gottar sig i sängen.


  

Smilla försöker hitta en plats i soffan ovanpå allting.


  

Man blir trött av sånt här. Bäst att vila lite tycker både husse och Blondie.


På vägen hem körde jag på en hare. Vågade inte bromsa för halkans skull. Det small till rejält i bilen och jag fick backa för jag tänkte att den ligger väl där men det fanns ingen. Hoppas den dog eller att någon uggla eller något annat tar den ifall den är skadad. Hemskt! Hade det varit dagsljus och jag sett att den var skadad och kanske sprungit iväg lite så vete sjutton om jag inte släppt ut någon av hundarna så den fick göra pinan kort. Men nu såg vi den tyvärr inte.


Av Elisabeth - 2 januari 2010 19:20

...om rönnbären. Men både hundarna och de vilda fåglarna gillar rönnbär sen vet jag inte om de är sura eller söta.


  

Ser ut som blodprickig snö under rönnen


  

I dag blev det en kort promenad i kylan innan vi skulle iväg till pappas lägenhet (den gamla) och röja. Båda våra barn med respektive kommer dit och så skall vi gå igenom vad vi vill ha och inte ha.

Av Elisabeth - 1 januari 2010 19:40

I dag kom Dexter med husse och matte hit. Vi hann med en promenad i kylan ner till sjön innan mörkret föll. Kallt var det, brrrr....

Tillbaka i stugvärmen blev det kaffe och Dexter blev överlycklig över att få gå runt bland tjejerna men han uppvaktade även Muscot som fann sig i sin lott...


  

Kollar lite bara hur mamma luktar...


  

Propellern igång...


  

Nu var det roliga slut och en kall bil väntar...


Innan hemfärd fick Dexter prova på att springa på löpbandet och det gick alldeles utmärkt.

Här löps det nu i 10 minuter åt gången och mätaren visar 5 km i timmen men de springer i ganska snabb trav så jag tror inte den siffran stämmer. Man får ju gå efter hur fort dom springer och det är ju inte meningen att de skall springa som flåbusar utan det skall kännas bra för dom. Det märker man när det blir ett bra flyt.

Av Elisabeth - 1 januari 2010 13:09

Vill önska alla vänner ett Gott Nytt 2010. Skulle önska alla ett gott slut i går men valde att inte ens sitta vid datorn igår.

I dag fyller min blogg 1 år! Det har varit kul att ha en blogg.


Nyårskvällen/natten avlöpte lugnt och städat och det var inte många smällare som hördes. Ovanligt tyst i år och det tackar vi för. Åtminstone för Muscots del. Hade gjort iordning en bur till honom som jag sprejade i med D. A. P. och så fick han ligga där ett par timmar.

Vi var ute en långpromenad vid 18-tiden och gick i skogen. Snön gör ju att man kan gå där det annars råder kolmörker. Fantastisk känsla faktiskt att gå vid den tiden i djupa skogen. Mycket vilt visserligen men inga hundar är ju lösa då. Tänkte att då blir dom rastade ordentligt och mycket riktigt så vid sista rundan 22.30 så gjorde inte Muscot något för det hade ju smällt ett par gånger och då kan man inte kissa mer enligt Mussekotten. Alltså höll han sig från 6 på kvällen till 9 på morgonen då vi vaknade!!! Hundarna var så lugna och sov dom med men då var Muscot kissenödig. Han var tvungen att gå ut innan han åt. Annars äter dom först av allt.


I dag blev den en timmes runda i nysnö och 8 minus. Svårt att se isfläckarna när det ligger snö ovanpå. Jobbigt!!

Om ett par timmar kommer Smillas bror Dexter hit på en kopp kaffe. Ja, alltså husse och matte får kaffe och Dexter får leka lite.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards