Alla inlägg under augusti 2009

Av Elisabeth - 10 augusti 2009 20:53


I fredags tog jag ut en semesterdag så redan på torsdag eftermiddag styrde vi kosan mot min kusin i Holsljunga (mellan Ullared och Svenljunga)

Jag har ju inga syskon men min kära kusin Mia är som en syster. Vi hade fantastisk tur med vädret och grillade och hade det mysigt på kvällen.

På fredagen innan vi skulle vidare så gick vi ner till sjön, vilket tar några minuter bara.


Vi hade fika med oss och alla hundarna. Dom har en långhårstax som heter Boriz.


Boriz är helt galen i att simma och långt simmar han också, ut efter pinnar. Om och om igen...


Själva nöjde vi oss med att gå ut i vattnet med våra hundar i koppel. De fick simma lite. Syns väl på bilden hur skönt det var.


Kamoflagefärgad whippet.


Skönt att sandbada.


Frampå dan fortsatte vi till Falkenberg där vi mötte upp våra andra kompisar som vi alltid går på revy med. I år var det 11:e året.



Av Elisabeth - 9 augusti 2009 22:42


Nej, grodorna är inte levande.

Faktum är att de hittades döda i växthuset för länge, länge sen men de har bara legat där på hyllan och de är så torra så man kan nog slå ihäl någon med dom (åtminstone en annan groda) så dom är faktiskt inte ett dugg slemmiga  eller läskiga. Tycker dom är rätt fina!


Nej, jag kommer inte att skriva något recept med grodlår.

Jag förstår heller inte hur man kan äta sniglar, grodor och allt annat sånt där läbbigt. Fast det är kanske inget fel på smaken om man bara inte vet vad man äter.


För övrigt så kom vi nyss hem från Falkenberg, från en väldigt rolig revy (Virus i Bataljonen) och så kom vi hem med en ny pippi.

Mer om det i morgon kväll för nu skall jag sova och upp och jobba i morgon bitti.

Mat
Av Elisabeth - 5 augusti 2009 20:57


I dag var jag sent hemma efter jobbet så min kära man lovade att fixa middagen...


Till detta serverade han.....nej, nej...



Mat
Av Elisabeth - 5 augusti 2009 20:52


I går kväll ca kvart i 10 var jag ute med hundarna en sista runda.

Då är det så otroligt vackert ute med dimma som låg som ett bälte i skogskanten. Det går egentligen inte att beskriva i ord, utan jag gick rundan med hundarna och ungefär en kvart senare så kom jag hem och rusade ut med kameran. Då var det i mörkaste laget men ändå, vilken stämning.





Av Elisabeth - 4 augusti 2009 17:38


Vår ensamma sångparakit behöver inte vara ensam så länge till.


Vi köpte henne av en familj som vi träffade på utställningen på Laröd för 2 år sen. De har italiensk vinthund som de då ställde ut. På vägen hem från utställningen hälsade vi på dom i Varberg för att titta på deras fåglar och då köpte vi denna honan till vår hane som då blivit "änkeman".


Nu är det ombytta roller. Vi tog kontakt med samma familj igen i går och då visar det sig att dom har flera sångparakiter till salu både årsungar och såna som är från förra året. Det sistnämnda verkar ju mest intressant eftersom honan är några år nu.


 Så när vi åker hem på söndag från Falkenberg så skall vi till dom. Kul om hon får en partner så snart igen så slipper hon deppa. Hon har ropat lite men inte fått svar. Papegojfåglar är ju väldigt kloka fåglar, även om dom tillhör en mindre variant.


 Vi lät hanen ligga död i voljären någon timme för att hon skulle få tillfälle att se honom död. Jag tror hon förstod då att hon var ensam.

Ja, inte vet jag om jag är ute och seglar när jag säger så men jag tror att det kan vara så.


Har faktiskt gjort så även när det gällt hundarna om jag kunnat. Där tror jag ännu mer att dom då vet vad som hänt.


Man får ju samtidigt inte förmänskliga djuren för i naturen är det naturligt att dom dör, det är ju livets gång och djur har ju naturligtvis inte samma tankar som vi även om dom kan sörja.


Det är bättre att gå på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja!

Av Elisabeth - 4 augusti 2009 17:36


I dag har det redan gått en vecka sen lilla flickebarnet föddes.

Hon skall heta Tindra. Här är hon bara 5 dagar.

Av Elisabeth - 4 augusti 2009 17:18


För ett antal år sen så var vi mycket mer intresserade av trädgårdsarbete än vad vi är nu.

Då hade vi stort trädgårdsland bl.a och det sköter inte sig själv. Det gör inte trädgården nu heller men så frodas också ogräset för fullt. Dock växer det lite av det man vill ha också.


Framför trädgårdspumpen växer rabarber som jag fick i somras. De gamla plantorna var döda och dessa tog sig så fint.


Gräslök är väl nästan sånt som finns automatiskt, nästan som ett ogräs men väldigt gott till mycket. Går ju bra att klippa ner och frysa in för vintern.


Jordärtskockor bland ogräset. Väldans gott. Tillagas som potatis.


Har 3 plantor mangold. Det var många år sen vi hade det sist och det är nästan detsamma som spenat. Tillagas likadant och smakar inte olikt.


Växthusets tak är nästan täckt av vindruvor. Ännu mer växer inne på altanen och dom är godast då dom är kärnfria.


Tomaterna börjar mogna. Allt från röda, gula och gröna sorter och randiga med för den delen.


Svarta vinbär är bara så gott, men det är inte alla som tycker det.


Röda vinbär är också gott och lite lagom surt.


Här var det någon som "knyckte" kameran och tog ett kort på mej.



Har plockat både röda och svarta vinbär för att frysa in. Orkar inte göra något med dom och då är det perfekt att lägga dom på en plåt och ställa in i frysen en stund innan man lägger dom i en bunke, så blir dom inte ihopfrysta med varann utan man kan ta fram och strö lite på gröten eller yoghurten eller koka lite sylt till pannkakorna just precis när man känner för det. Förr gjorde jag saft men fullt så ambitiös är jag inte längre.

Av Elisabeth - 3 augusti 2009 20:59

Nu när jag inte haft datorn intakt på en tid så har all tid lagts på bloggen.

Nu undrar jag hur jag skall ha tid att uppdatera allt på hemsidan som inte blivit gjort på över 3 månader. Kommer knappt ihåg hur man gör.


I dag har jag dessutom börjat jobba efter 4 veckors semester, som bara försvann på något sätt. Känns som sommaren är över när det bara regnar och regnar. Hoppas på bättre väder till helgen.

Har tagit ledigt på fredag för vi skall till Falkenberg på den årliga revyn. I år heter den "Virus i Bataljonen"

Hoppas den är rolig. Det är 11:e året vi åker dit. Kanske räcker det snart?

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards