Alla inlägg under april 2009

Av Elisabeth - 21 april 2009 08:46


Har problem med min virusuppdatering. Måste fixa det först innan jag skriver mer och lägger ut bilder. Vi är i alla fall hemma efter helgens bravader!

Av Elisabeth - 17 april 2009 21:01


I morgon bär det iväg på årets första lure coursingprov i Laholmstrakten.

Det blir också husvagnspremiär för året. Det är alltid roligt och spännande. Vädret skall bli bra och det gör ju inget! Fast kallt på morgonen lär det bli. Det är alltid mycket tidiga morgnar vid lc prov. Om inte annat så skall hundarna ha hunnit äta flera timmar innan de skall starta så det gäller att vara uppe med tuppen, kanske t o m före tuppen.

Alltså blir det lite bloggsemester ett par dagar. Hoppas återkomma med både bilder och text på måndag.

Har tagit semester på måndag för man är så trött efter en hel dag på fältet så det är väldigt, väldigt skönt att stanna kvar och vakna utvilad dagen efter. På hemvägen har vi dessutom en tid att passa. Vi skall vara på Tassrelax i Skara halv 3 för hundarna har en simtid då. Det kan nog vara ganska bra att simma lite dagen efter ett lc prov.

Ha det gott i helgen alla läsare så hörs vi....

Av Elisabeth - 16 april 2009 21:16


I kväll har vi varit i trakterna av Lerdala. Ett antal jägare och vi var där för att lägga spår åt våra hundar. Det var 1 flat, 1 wachtelhund, 2 drevrar, 1 basset fauve de bretagne och våra 3 whippetar. Smilla var ju bara med för att det skulle bli för länge för henne att vara ensam, tyckte vi. Hon hade tur som var med för hon fick också gå ett spår. Det var nämligen 2 gubbar som fattades för de var sjuka och spårläggaren hade redan lagt 9 spår och vi var ju bara 7 hundar.

Flatten fick gå två gånger och som sagt Smilla en.


Först ut var Sunny. Hon visste vad det var frågan om för hon har ju varit med förut och gått spår. Det gick bra. Spåret var bara 150 meter och med en vinkel. Jag gick med henne. Sen var det dags för två nybörjare. Blondie och Claes-Göran. Men det gick bra. Hon var lite trevande i början men hon nosade på och när hon kom till klöven så fattade hon inte att det var slut där utan hon gick vidare men där var ju inget spår så hon kom tillbaka igen. Hon var duktig i alla fall. Det tyckte "ledaren" också. Hon spårade ju hela tiden fast sakta, men det var bara bra sa han.

Sen gick dom andra hundarna innan Smilla fick gå. Lite tvekan i början. Hon tryckte ner nosen i varenda blodfläck och riktigt sög in doften. Sen passerade vi ett kranium, en skalle av en hjort, och den ville Smilla undersöka men hon fortsatte sen och kom fram till klöven och hon ville leka lite med den. Duktiga Smilla lilla.


Sen blev det medhavd fika vid sjön. Det var otaliga sjöar där och så otroligt vackert överallt. Det var massor av bävrar i sjön men vi hade fått stanna längre om vi ville se dom.

Hur som helst så skall vi träffas igen nästa torsdag och jag fick ta med Smilla. Det skulle nog gå bra att lägga spår åt henne också. Jättekul, för när jag anmälde mig så skulle det vara en förare per hund. Därför kunde vi bara ta två hundar. Verkligen kul om man kan få "klarat av" 3 på en gång, så att säga.

Det var bara denna första gången som "ledaren" la spåren. Nästa gång gör vi det själv och så fikar vi medan spåren "ligger till sig"

Ser redan fram mot nästa torsdag.

Av Elisabeth - 15 april 2009 21:12


Detta är världens godaste kolasås och receptet är från 1958.


2½ dl gräddmjölk (jag tar övervägande grädde)

3/4 dl florsocker

1 msk sirap

1 msk kakao

1 msk smör


Blanda alla ingredienserna i en kastrull (som det inte bränner vid i)

Låt koka under omrörning tills den blir simmig. (Det kan ta ½ timme men det är det värt. Ju mer det sjuder ju fortare går det men det kokar över mycket lätt)

Det ser ut som Oboy ungefär. Denna såsen är supergod varm till glass. Vi hade  det som efterrätt på påskaftonen.


Mat
Av Elisabeth - 14 april 2009 22:31


Det blev sent i kväll och några kort blev inte tagna heller på kontaktkursen. Vi var 13 stycken men det fattades några. Det var kul att göra något med Smilla lilla. Hon skötte sig så bra. Det är en skjutbana inte långt därifrån och dom skjuter på tisdagar och lördagar och det är bra tycker jag att hundarna får ha kul och samtidigt höra lite skott då och då. Förhoppningsvis bryr dom sig inte om annat som smäller och låter då. Vet att jag gått valpkurs flera gånger och då har det också varit skjutträning.


Kontaktkursens målsättning är att skapa kontakt mellan hund och förare och lära hunden att inte bry sig om andra hundar.

Inkallning.

Sitt kvar....föraren släpper kopplet.

Ligg på kommando och ligga kvar.

Ej dra i kopplet.

Vi tränar i skogen och går i slalom mellan varandra och vi tränar på planen både lite individuellt och så går vi i grupp och gör olika vändningar hit och dit.

I kväll var det fint väder och inte så kallt. Fika hann vi med också  i samband med att vi hade lite teori.

Nu är det 7 gånger kvar och jag vet att två gånger är det på söndagar och då har vi lc prov eller utställning båda gångerna tyvärr, men man kan inte göra allt och inte dela på sig heller.

Nu är det natt och husse snarkar redan!

Sov gott!

Av Elisabeth - 13 april 2009 18:36


Då var det sista lediga dagen i dag. Som vanligt går alltid ledighet så fort. Man undrar om det inte är färre timmar per dygn då.


Efter en härlig 2 timmars prommenad var det efter hemkomsten dags att klippa 108 klor på 24 tassar på 6 hundar. Det görs varje vecka. Någon enstaka gång glöms det bort och det kan gå 2 veckor.


I morgon skall det inhandlas två nya däck till husvagnen förhoppningsvis. Den står uppallad nu utan hjul. Inte så käckt att gå in och greja i den då.


I morgon kväll skall Smilla och jag på kontaktkurs. Det skall bli spännande. Det blir ju tyvärr inte så ofta man gör något med bara en hund. Det blir i så fall den yngsta som får komma ut lite extra och Smilla är ju yngst. Får se hur hon sköter sig. Hoppas det blir bra väder och att det går att ta lite kort.


Trots att det är helg så är mina obligatoriska TV program som vanligt i kväll. Så i kväll skall jag bara ta det lugnt och slappa.


Har förresten anmält Sunny och Blondie till LC provet i Söderköping  9-10 maj. Hoppas Smilla kan få göra ett licenslopp där för då är hon ju 15 månader gott och väl. Skall höra med arrangören om det går.

Av Elisabeth - 12 april 2009 19:04


Två som gillar att busa med varann....

....ja, jag ger mig, jag vet att du är äldre än vad jag är...


....hör du inte vad jag säger....


....okey då, jag sätter väl mig hos min husse då om du inte vill leka mer....


....nej men kom igen, jag menar inte så....tråkmåns....



Av Elisabeth - 12 april 2009 18:55


Nu har vi kört upp husvagnen från trädgården och ställt den på garageuppfarten. Den har blivit dammsugen och hundfiltar och annat är tvättat och rent. Men av en händelse så såg vi att ena däcket såg konstigt ut.

Så det var bara att ta loss det och det kan man säga att det var tur att däcket inte stod på dessa trasigheter så att vi inte hade upptäckt hur illa det var. Däcket i övrigt var nämligen rätt okey.


Herre gud säger jag bara. Tänk om vi kört iväg med detta däcket.


Vi hade nog inte kommit så långt förrän det smällt. Så nu blir det till att köpa två nya till husvagnen och så behöver jag två nya till min Renault.

Pengar, pengar....

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards