Alla inlägg under mars 2009

Av Elisabeth - 22 mars 2009 14:09


I går dök Smillas brorsa Dexter upp. Han var så glad, så glad att komma "hem" och hälsa på. Försökte charma alla tjejer och även Muscot. Jag tror att Muscot och Dexter fann varann bäst för dom började leka.




Här har han hur som helst lyckts få igång Smilla lite grand. Smilla och övriga gänget hade varit uti i nästan 2½ timma innan så jag tror de var lite trötta. Men det var inte Dexter. Det var full sula hela tiden.

Av Elisabeth - 21 mars 2009 20:42


Just nu pågår stängning av Spray Webhotell. Det kommer att vara Ballou Hostings som tar över. Jag hoppas inte det blir problem med detta. Om jag skulle "försvinna" i några dagar så beror det på detta i så fall. Jag är ju inte så teknisk när det gäller datorer så det kommer säkert att uppstå problem som jag inte begriper. Det är ju mycket som skall klaffa.

Håll tummarna att allt går bra. Stängningen blir på måndag så överflytten sker väl i morgon kan jag tro.

Vi hörs...

Av Elisabeth - 21 mars 2009 20:08


Böcker läser jag bara när jag har gått och lagt mig på kvällarna. Den stunden kan man längta till. Just nu läser jag Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Han har också skrivit den mer kända Flyga drake. Den har jag ännu inte läst. Det var min dotter som hade båda böckerna och rekommenderade dom och nu har jag precis börjat i den ena och den är verkligen fängslande. Jag har lite svårt för att ta till mig böcker med ointressanta titlar. Då tror jag inte att dom är bra. Jag kan mycket väl köpa en bok om det är en hund på framsidan eller har ordet hund i en titel. Det kanske inte ens handlar om hundar men jag blir i alla fall mer nyfiken då!!!

T.ex Människa utan hund av Håkan Nesser, Svarta hunden av Stephen Booth, Cujo av Stephen King, och Onåd av J.M Coetzee. (en vinthund på framsidan) Alla dessa har jag köpt men dom har ju varit bra så det gjorde ju inget att jag köpte dom!

Jag läser gärna olika saker samtidigt. Hundtidningar varvat med böcker. Jag har ju en del hundtidningar per år.


Hundsport 10 nr. Brukshunden 8 nr. Whippetbladet 4 nr. Hundliv 6 nr. Härliga Hund 8 nr. Hundsport Special 4 nr.

Hundsport har jag haft i 41 år! Det blir 410 stycken. Alla finns i bokhyllan. Brukshunden har jag haft i 34 år. Det blir 272 stycken. Alla finns i bokhyllan. Whippetbladet har jag haft i 19 år och så vidare..........


De tre första årgångarna av Hundsport lät jag binda in, för övrigt finns varje årgång helt komplett. Bara svartvita bilder i dessa gamla årgångar. Väldigt roligt att se hur raserna förädrats genom åren. Alla pälshundar har mycket mer päls nu. Oavsett om standarden har ändrats eller ej.


Hundböcker läser jag gärna. Har en hel del. Dessa hör till dom nyaste.


Detta var min första hundbok som jag fick av mina föräldrar. Den är från 1958.


Så här såg den ut inuti. Tecknade bilder en del bra en del mindre bra. Det är ju väldigt roligt att ha sparat så gamla böcker.


Den här boken har jag ärvt av en gammal släkting och den är från 1894. Den luktar gammal t. o. m.

Av Elisabeth - 21 mars 2009 13:29


Hade visst glömt att skriva hur länge Silverkakan skulle stå i ugnen. Nu har jag lagt till det. Tur att någon är uppmärksam, tack Maria!

Mat
Av Elisabeth - 20 mars 2009 16:04


Stefan Rose är en väldigt duktig fotograf. Han tog i september förra året ett antal bilder på tre av våra hundar. Jag har här tagit mig friheten att lägga ut några. Jag har beskurit dom lite. Bilderna är tagna uppe på vackra Ålleberg utanför Falköping. Där hölls ett lure coursing prov i höstas och det var då bilderna togs. Att inte hundarna står perfekt kan enbart lastas den som håller i kopplet, alltså jag själv. När man ser dom lite från ovan så ser det så bra ut men sen ser man att dom inte är balanserade i kroppen. Men jag tycker dom är fina ändå. Gå in på mina länkar. Där finns Elin & Stefan Rose. Kolla på deras hemsida och se alla fina bilder på deras hundar och allt möjligt annat.


Smilla är 8 månader här och ser väldigt kort och hög ut. Vi kan skylla på att det blåste kallt!!!


Blondie är drygt 2 år och ser ut som om hon skulle tippa baklänges! Kanske hade dom svindel. Det var väldigt högt där vi stod i snålblåsten.


Sist men inte minst har vi Sunny. Hon är drygt 4 år här och om henne är det inte så mycket att säga. Bästa bilden på dessa tre i alla fall.

Av Elisabeth - 19 mars 2009 18:48


Jo det är Sunnys. Man blir förvånad varje gång hundarna lyckas bädda ner sig under något täcke eller filt utan att det märks ovanpå.


Titta så slätt och fint filten ligger. Hur bär dom sig åt?

Ser ut som om det varit en osynlig hand och lagt över henne filten.

Gulligt....!

Av Elisabeth - 19 mars 2009 16:46


Här handlar det om hundarnas mat som omväxling. Tänkte att jag kan ju inte bara skriva om vår mat detta är ju en blogg om våra hundar i huvudsak. Fast livet består ju inte bara av hundar, men nästan! Mat skall alla ha i alla fall. Jag tillhör ju dom som inte ger torrfoder så ofta. Dagens huvudmål är det mål som serveras vid 17-snåret.


Här har jag blötlagt Difro och Magnusson Blanda. Alltså två vegetabiliska foder. Difro innehåller biodynamiskt odlade grönsaker och spannmålsprodukter.


Sen har dom just i dag fått mald hel lax och vom. Alltid i rå form. Jag ger inget kokt om det inte behövs.


Som tillskott får dom Kafomavit (eller annat likvärdigt) ibland 1 krm havsalger och ett pumptryck (4 ml) laxolja. I dag blev det ingen laxolja eftersom det var lax i maten.

Denna maten är väldigt uppskattad och det tar inte många minuter för hundarna att länsa skålarna.

Av Elisabeth - 18 mars 2009 21:56


Tyvärr blev det inget simma av i dag. "Simfröken" var sjuk så vi fick en ny tid nästa vecka. Fick en dubbelt så lång tid som vi annars skulle haft. Då blir det tid för lite genomgång av hundarna plus simning då förstås.

Husse var ute i går och cyklade lite med Sunny, Blondie och Smilla. En i taget. För Smillas del var det första gången. Sunny avskyr att springa bredvid cykeln, men det märktes inte denna gången. Kanske har hon ändrat sig. Man har fått släpa henne nästan och då är ju det roliga borta med att cykelmotionera. Man kan ju inte tvinga dom. Det har gått lite lättare om jag haft en till hund med, då  har hon sprungit med lite mer vilja. Det är ju ett bra komplement till annan motion.

I dag har jag anmält Sunny och Blondie till LC-provet i Laholm i april.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards