Alla inlägg under februari 2009

Av Elisabeth - 5 februari 2009 08:06


I morse hade Fejdi 40,8 i feber! Ringde till Skara och förklarade situationen, hur hon ätit sämre och inte varit så pigg och var skendräktig och så febern som stigit från 40,2 till 40,8.

Fick en akuttid 13.20 så eftersom jag jobbar då så skulle Claes-Göran få åka med henne själv. Det krånglar till det hela just nu när vi bara har en bil. Han får köra mig till jobbet och hem igen och till Skara och hem igen och sen hämta mig...puh. Men precis just nu ringde dom från Skara och hade fått ett återbud så vi kunde komma kl 10 och det passar ju perfekt eftersom jag börjar jobba halv 10 då blir det inte så många mil extra att köra utan han lämpar av mig på vägen så att säga och kan åka direkt till Skara efteråt.

Håll tummarna att det går bra med kära vovven!

Av Elisabeth - 4 februari 2009 20:57


Vår alltid så glada Fejdi är inte pigg. I slutet på januari noterade jag att hon inte ätit så bra några dagar. Sen går det en tid, ända tills i förrgår då äter hon dåligt igen och är slö och ur gängorna. Går bakom hela tiden på promenaderna och vill inte äta upp. I morse kom hon inte ens ner för att äta frukost....i kväll gjorde jag äggröra med lite rått kött i för att fresta och då gick det ner lite. Tänkte att jag får nog ta tempen på henne och då hade hon 40,2 i temp. Märkte samtidigt att hon hade mjölk. Så hon är ju skendräktig men jag har aldrig varit med om att de blivit dåliga av det. Skall tempa i morgon bitti och ringa veterinären........vill inte ha en dålig hund igen.....hoppas inte det är något allvarligt....livmodern kanske, vår glada hund.....ja, hon viftar ändå på svansen när hon blir tilltalad.......den går automatiskt!

Av Elisabeth - 3 februari 2009 17:45


Nu har det vänt mot ljusare tider. På lite mer än en månad då det var vintersolstånd så har morgonen blivit drygt 40 minuter ljusare och på kvällen är det ljust hela 1 timme och 12 minuter längre. Vilket gör att vi denna veckan när vi har våra extrahundar har kunnat återuppta morgonpromenaderna. Alltså går vi upp 6.30 i stället för 7.30 Då äter vi den obligatoriska gröten (havregryn/dinkelflingor/rågflingor med hemgjort äpplemos på.) Sen är det såpass ljust att vi kan gå strax efter 8.30 och då hinner man gå minst 45 minuter med hundarna och det känns skönt att kunna göra detta innan man skall jobba. Åker hemifrån klockan 9 så jag har det ändå bra som inte jobbar heltid. Har valt att ha det så inte minst för hundarnas skull.

På tal om äpplemos så gjorde jag inget själv i höstas utan dottern gjorde 74 kg på fallfrukt!!!!! Ja jag skrev rätt...74 kg. Så hon har försett oss med råge.

Av Elisabeth - 2 februari 2009 15:03


Ju äldre man blir ju försiktigare blir man när man skall gå på isiga vägar. Just nu är det ju bara lite snö men man ser ju inte om det är isigt under och är det det så går det ju så himla fort att ramla och bryta något i värsta fall. Man får vara rädd om lårbenshalsen!

Då är det bra att ha broddar på fötterna. De som finns att köpa är inte mycket att ha men min pappa gjorde broddar till hela familjen när jag var yngre och bodde hemma (jättelängesen). Dessa broddar lever än och fungerar alldeles utmärkt. Lite klumpigt att gå med men fullkomligt säkert. Har gått över riktiga isvallar och det har bara varit att klampa i med fötterna lite hårdare än vanligt så kan man gå på allt som heter is.

Så här ser dom ut. Man har fått kommentarer av folk som undrat hur man kunnat gå just där. Sen har det slutat med att pappa fått förfrågan om han kunde göra ett par broddar till just den personen, men det har han inte gjort. Det är som med allt hantverk. Man får aldrig igen pengarna för den tid man lägger ner. Ofta gör man ju något för att det är roligt och då gör det inte så mycket men att göra broddar till okända personer har aldrig kännts viktigt. Men för oss i familjen har det ju varit bra.

Skall man vara ärlig så har man ju inte på sig broddarna så ofta man borde så  rätt som det är så händer väl något......nej inte tänka så........usch och fy!

Av Elisabeth - 1 februari 2009 18:07


I dag har vi haft örtkryddade kotletter, gratinerade i god sås.

Stek 4 kotletter så de får färg. Salta och peppra. Lägg över i ugnsfast form.

Jag steker alltid i några av dessa sorter. Ofta blandar jag dom. Margarin skulle jag aldrig drömma om att steka i.

Häll 1-2 dl buljong (tärning eller fond) i stekpannan och låt det koka ihop lite. Smaka av med 1 tsk rosmarin, 1 tsk salvia, några krossade vitlöksklyftor, 2-3 msk tomatpuré och 1 dl vispgrädde.

Häll den sjudande såsen över köttet. Strö på riven ost och gratinera i 225-250 grader ca 7-8 minuter.

Jag serverade med majs, kidneybönor, broccoli och hel bulgur.

Receptet är för 4 personer men på bilden har jag gjort till 2 personer.

Det smakade "mums filibabba" som jag alltid sa när jag var liten......

Smaka själva! Lycka till!

Mat
Av Elisabeth - 1 februari 2009 13:43


Dino och Enzo har med en gång funnit sig väl tillrätta i sitt tillfälliga hem. Dom blev väl mottagna av övriga flocken i går kväll och det var som sagt bara Nova som hade lite att tillägga och Smilla trodde ett tag att det var något hon kunde hjälpa till med, men så var inte fallet....

Efter några minuter var flocken lugn och nykomlingarna kopplade av på olika ställen i huset. Frid och fröjd med andra ord.

Enzo hittade snart en god hundfåtölj i sovrummet.....


.....och Dino föll ihop i TV soffan och tog husses plats i hörnet, men det gjorde inget, sa husse, för han skulle ändå inte sitta där!!! 

Av Elisabeth - 1 februari 2009 13:31


Kycklinggryta med råris hade vi till middag i går.

Hacka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta fint. Strimla 1 klyfta vitkål (300g)

Skär 3 kycklingfiléer (500g) i smala bitar.

Fräs 1-2 msk curry lite lätt i smör. Tillsätt lök, vitlök och vitkål, fräs några minuter.

Häll i 1 förpackning krossade tomater (500g) 1½ msk konc. kycklingfond (eller buljongtärning) + 2 dl vatten och kycklingbitarna. Koka ca 10 minuter.

Kärna ur och skär 1 syrligt äpple i bitar. Tillsätt äpplet när resten kokat färdigt och låt allt bli varmt. Smaka av med salt och peppar.


Mmmm...det blev jättegott. Smaklig spis!

Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards