Alla inlägg under februari 2009

Av Elisabeth - 14 februari 2009 17:59


Ett inte alldeles dagsfärskt kort men det är så gulligt.

Det är taget utifrån och in genom dörrfönstret men ändå blev det såpass fint.. ..
Jessica står och kikar fram bakom Nova som är så söt när hon inte visar sina fula "parabolöron". Hon sitter på en byrå som står så att hundarna kan sitta på den och kika ut ifall dom vill...och det vill dom...det kan ju passera en katt utanför...

Av Elisabeth - 14 februari 2009 17:47


I husvagnen övervintrar för tillfället 3 pelargonier. Det är perfekt för dom att stå där för det är bara ca 10 grader varmt där nu på vintern. Men varje år så undrar man om pelargonierna verkligen kommer att blomma mer men faktum är att det gör dom. Väldigt trogna krukväxter. Jag brukar glömma att ta in dom och klippa ner och plantera om i god tid. Egentligen är väl den tiden nu. Men jag tror de får stå ett tag till. Brukar vattna 1 gång per månad ungefär.

Så här ser dom ut. Inte mycket för världen. Men vänta bara...

Behöver förresten förnya krukväxterna inne också. Har slängt så många så det är tom i fönstren. Det är ju roligt med växter så snart kliar det nog lite i de svagt gröna fingrarna!

Av Elisabeth - 13 februari 2009 17:31


Kim Larsen är en stor favorit hos oss. Vi har sett honom live för många år sen. Både i Göteborg och i Mariestad. I somras var vi och såg en grupp som heter Vänervind. Det är 5 killar och 1 tjej från Mariestadstrakten. De spelade i Forsvik i en gammal nedlagd fabrik. De spelade musik av Kim Larsen men på svenska. Sångaren som för övrigt har vissa likheter med Kim hade gjort översättningar som passade för Mariestad. Ja, det var verkligen kul att höra dom.

Efter den kvällen så funderade vi på om vi inte skulle gå och se Kim Larsen om han kom till Sverige. Han börjar ju bli lite till åren så man vet ju inte hur länge han håller på. Han blir 64 år i år. Har flera gånger varit inne på hans hemsida men inte sett något om något Sverigebesök.

Så döm om min förvåning när jag läser i Göteborgs-Posten i går att Kim Larsen kommer till Göteborg den 18 juni (på min födelsedag dessutom) Jag blev eld och lågor och tänkte att nu eller aldrig.

Så redan i dag ligger det 6 biljetter på köksbordet till detta evenemang. Å vad kul. Frågade "barna" om de hade lust att åka med och det hade de och med deras respektive så blir vi 6 pers. Verkligen något att se fram emot. Kim Larsen är oerhört populär i Danmark och han jämförs med Cornelis Wreijsviik (stavning?) här i Sverige. På Gasolintiden var han mycket mer populär även i vårt land.

Nu är det inte bara så att vi tycker Kim Larsen är bra. Vi har 24 LP-skivor med honom både när han spelade ihop med Gasolin, Bellami och Kjukken. Några soloplattor har han också gjort. Gasolin tiden var helt klart den bästa, nu har det blivit lite mycket trallala. Vi gillar lite hårdare takter!!!

På senare tid har det blivit en hel det CD-skivor i stället. Har inte räknat dom alla men det är några stycken.

Jag har t.o.m varit med i Radio Skaraborg en gång. Då spelade dom en låt av Kim Larsen som heter Jutlandia och så frågade dom efteråt om det var någon som fattade vad texten handlade om och det gjorde jag så jag ringde och fick berätta handlingen.....festligt. En kompis till mig (på bloggen Fågelperspektiv) är också en hängiven Kim Larsen fan och vi har roat oss med att översätta texter till svenska. Fast det var många år sen det också...

Av Elisabeth - 12 februari 2009 17:31


Torsdagar är väl mest förknippat med ärtsoppa och pannkakor. Det fick man alltid förr i tiden. Nu är det väl inte så noga vilken dag man äter vad.

Här har jag gjort en väldigt god MOROTSOPPA. Det låter väl inte så upphetsande precis men det är både gott, nyttigt och billigt. Kanske går det inte så där väldigt fort att göra soppan men man kan göra mycket och frysa in. Det går också att förbereda väldigt mycket och bara värma när det är dags att äta.

Skär 1 gul lök och 4-5 morötter i små bitar. Fräs en stund i smör. Smula i 2 hönsbuljongtärningar. Mät upp 12 dl vatten. Ta lite  av det och koka lök och morötter mjuka, ca 15 minuter. Koka samtidigt i en annan kastrull 3/4 dl ris.

Lägg morötter och lök i en sil och sen skall det passeras eller mixas.

Då ser det ut så här. Eventuellt häller man på lite av vattnet ifall det verkar torrt att passera.

Häll tillbaka i kastrullen och tillsätt det färdigkokta riset. Häll i resten av vattnet och 1 dl grädde och koka upp och smaka av med salt och vitpeppar.

Gott till är en klick créme fresh, smaksatt med gräslök eller persilja.


Efter soppa är det gott med pannkaka. Här har jag gjort en FRASIG UGNSPANNKAKA.  Den blir tunn och nästan som en våffla.

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg 50 g smör i en långpanna och låt det smälta i ugnen medan den blir varm.

Blanda 1½ dl mjölk, 1 dl vatten, 1½ dl vetemjöl och 3 ägg. Eventuellt lite salt. Häll detta i långpannan och grädda ca 20 minuter. Strö på socker strax innan pannkakan är färdig så blir det en fin yta och frasigt och gott.

Sylt till är gottgott eller äpplemos eller vad man vill. Pannkakan räcker till 4 om man ätit rejält med soppa före annars delar man en sån här på två!!!

Smaklig måltid!

Mat
Av Elisabeth - 12 februari 2009 11:17


Kassler är väl något man kan göra mycket med och som är enkelt.

Detta åt vi igår.

Här har jag stekt några kasslerskivor på båda sidor och lagt en bit annanas på varje skiva. Broccoli på hälften av skivorna. Jag älskar broccoli, vilket inte Claes-Göran gör.

Sen lägger jag en ostskiva på varje bit och låter osten smälta ner. Sen är det klart att äta. Jag lägger lock på när osten skall smälta men det går säkert bra utan lock också.

Gott till är potatismos, rivna morötter, kikärter, fetaost och keso.

Smaklig måltid!

Mat
Av Elisabeth - 11 februari 2009 21:07


Här har vi inte bara mat i ugnen. Det åker in en och annan kakelplatta också. I 30 minuter i 150 grader.

Sen är dom klara för att sätta kastruller på eller ha som underlägg till någon dekoration eller så. En vas, ett ljus eller vad som helst.


Innan dom "ugnsbakas" så skall det målas på dom. Tassar till exempel.



Av Elisabeth - 11 februari 2009 20:27


Fläskfilé köper jag inte så ofta för det är ganska dyrt. Om man inte väljer dansk filé eller något annat utländskt, men det gör ju inte jag. Därför passade jag på när svensk filé såldes för 99:-/kg.

Jag skivade filén i ca 2 cm tjocka skivor och stekte skivorna i smör. Saltade och pepprade.

Sen la jag över bitarna i en ugnsform. Hällde 1 dl vatten i stekpannan. Kokade samman lite och hällde det över köttet.

 

Sen skivade jag två stora bananer och stekte dom lite lätt i smör. Hoppa inte över det för då blir dom bara gråa och trista. Lägg över bananerna på köttet. Lägg i lite mer smör i stekpannan och ca 1 tsk curry och fräs lite. Häll på 2 dl vispgrädde. Smaka av. Låt det koka lite i stekpannan och slå sen allt över köttet.

Grädda i 225 grader tills det fått vacker färg, ca 10-15 minuter.

Till detta serverades kokt potatis, kokta morötter och kokt palsternacka. Gillar man kombinationen med banan så är detta en underbart god rätt.

Eftersom pappa var här och åt så blev det efterätt också. Det vill gamla människor ha. Plommonkräm med grädde. Egna plommon. Vi har två träd, ett Victoria och ett som heter Reine Claude (uttalas renklo).

Gamla människor vill helst ha potatis till men det hade nog varit godare med ris till denna rätten.



Mat
Av Elisabeth - 11 februari 2009 14:51


Lilla Smilla hade som sagt feber i går och även i morse (39,2) så jag ringde Skara och fick en tid i dag på eftermiddagen. När jag kom hem från jobbet så var Smilla jätteglad och pigg! Var därför tvungen att tempa igen 10 minuter innan jag skulle åka och då hade hon 38,2. Alltså ingen feber. Ringde återbud till Skara men för säkerhets skull tog jag en tid i morgon. Skall tempa i kväll och i morgon bitti och då ringer jag bara återbud igen i så fall. Det gick bra att göra så.

Jaa, vad säger man, vad hände, varför fick hon feber så där utan vidare?

Hoppas verkligen det är över nu. Fejdi är i alla fall pigg som en mört och tar gärna sin kortisontablett i en klick smör varje morgon.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards