Alla inlägg den 21 februari 2009

Av Elisabeth - 21 februari 2009 18:41


Jag hittade lite, lite hallon i frysen och då fick jag sån lust att göra sylt och ha på ostkaka.

Ser det inte underbart, somrigt ut med hallon? Absolut det godaste bäret, tycker jag. Det var inte mycket men det räcker ju ett par gånger.

Till ostkakan

Vispa ihop 3 ägg och ½ dl socker

Rör ner ½ dl vetemjöl, 2 dl mjölk och 500 g keso naturell.

Hacka ½ dl sötmandel och häll i smeten.

Grädda i smord form ca 1 timme i 175 grader.

Räcker till 4-6 personer.



Sylt och vispad grädde är ju inte fel till. Fy vad mätta vi blev. Det är ett otyg med efterrätt egentligen. Vågar inte väga mig...det får bli skärpning....


Stackars små djur. De fick bara slicka en tom form. Sunny gick därifrån. Antingen tyckte hon att det inte var mycket att slicka i eller så var det kanske för trångt.



Mat
Av Elisabeth - 21 februari 2009 18:14


Stekt fisk med sursöt sås är jag uppvuxen med. Varenda lördag hela livet tills jag flyttade hemifrån så var det så. Förr kom ofta fiskaren direkt och knackade på dörren och hade med sig nyfångad fisk. Makrill, kolja, vittling och torsk var väl de vanligaste. Mamma rensade och fiskmåsarna var sen redo att kasta sig över renset. Förstår inte vilken bra syn de måtte ha för de bara fanns där när renset hamnade på berget.

Så gör inte jag i dag. Det blir färdiga fiskfiléer av något slag.

I dag blev det sejfiléer. Plånboken fick avgöra annars är ju kolja eller vittling väldigt gott men nästan dubbelt så dyrt. 86:-/kg fick räcka.


Vänd fileerna i ströbröd innan de skall stekas. Jag saltar och pepprar under stekningen annars kan man göra det direkt i ströbrödet.


Jag steker i smör och flytande smör/rapsolja. Inte för hög värme och stek tills de ser ut som på bilden ungefär.


 När fisken är klar så smält smör i stekpannan och låt det bli brunt. Vispa ner 2 msk mjöl, lite i taget så det inte klumpar sig. Rör hela tiden och späd med vatten. Det tjocknar ju under tiden så det går inte att säga hur mycket vatten det behövs.


Häll sen i ca 1 tsk ättiksprit och 1-2 msk ljus eller mörk sirap. Man får smaka sig fram så att det varken blir för surt eller sött. Smaka ev. av med salt och vitpeppar.


Det blev kokt potatis, kokta morötter och lingon till. Detta räckte till två personer. Fisken hade nog räckt till en person till men vi var ju bara två så vi åt upp allt. Man blir ju intelligent av fisk, så man får göra vad som göras kan.........

Mat

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards