Direktlänk till inlägg 20 februari 2009

CHOKLADFAVORITEN

Av Elisabeth - 20 februari 2009 17:51


Nu kommer något riktigt onödigt och onyttigt.

Ta en långpanna med måtten 30x40 cm. Inte större.

Smält 200 g smör i en stor kastrull. Ta kastrullen från värmen.

Tillsätt 3 dl vetemjöl (jag tar dinkel). 8 msk cacao, 3 tsk vaniljsocker, 6 dl socker (jag tar 5), 4 ägg. Rör ihop detta i kastrullen. Smöra och mjöla formen (jag tar bakplåtspapper i stället)


Häll smeten i formen. Bre ut jämnt.


Grädda i 150 grader 20-25 minuter. Kakan blir låg och skall vara något kladdig.


Ta en påse Mariannegodis och finhacka i mixern eller matberedaren. Strö över detta så fort kakan blivit klar i ugnen. Det skall liksom smälta ovanpå.


Dela kakan när den svalnat. Den blir mycket god. Fick receptet på jobbet. Första gången jag gjorde den så hackade jag Mariannegodiset med en kniv och det blev alldels för stora bitar som inte smälte så det blev inte så lyckat, men just nu har jag gjort en ny och den ser bra ut. Doften som sprider sig i huset är heller inte fel.

Kakan, eller i alla fall en del av den skall vi avnjuta till kaffet i kväll när På Spåret går för sista gången. Må bästa laget vinna!



Mat
 
 
Ingen bild

"Gräddmatte"

20 februari 2009 18:14

Mums!! Den kakan bara måste jag testa!
Sådant gillar vi! :D

 
Elin

Elin

20 februari 2009 18:31

MUMS!!! Undra om du har hunnit ätit upp allt eller om man ska ta sig en tur till Årnäs =)
Ser verkligen jätte gott ut!!

Nä det är inte samma sak när en häst dör, man har dom inte som familje medlemar på det sättet somman har hund. Sen var detta en ridskole ponny där jag jobbar, visst får man en relation. Men inte som om det vore en egen!! Men ack det känns tungt ändå, trots allt en arbetskamrat till mej!!

http://www.sloughi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabeth - Torsdag 14 mars 13:15


Försökte ladda upp 5 bilder, men det blev bara en. Får duga så länge.   10 grader varmt idag. Bilden är från Henriksberg, en lugn och stilla dag ...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:27

Hemsidan www.belara.net Nu i början av mars så upphör både Belaras Hundhantverk och kennel Belara. Då Claes-Göran gått bort så existerar inte firman längre och på kennelsidan händer inget nytt. Inga nya hundar, inga valpar, ingenting....Att då beta...

Av Elisabeth - Torsdag 29 feb 14:17

Skottdagen idag     Sista dagen att jaga hjort med hund, ja inte bara hjort så klart men det är dom som behöver jagas här. Undrar just hur många dom skjutit denna säsongen. Alltför få med tanke på att det kryllar av dom... ...

Av Elisabeth - Söndag 4 feb 14:22


Eftersom det är första inlägget för i år säger jag GOTT NYTT ÅR   Ja, detta året har ju varit tufft kan man säga. Ja ända sen jul faktiskt. Det var då jag blev ensam efter att ha firat 54 jular ihop. Tur man har barna som stöd och stöttning oc...

Av Elisabeth - 27 december 2023 21:37

En elak cancer i tarm och lever  Han blev bara 75 år     ...

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards