Alla inlägg den 7 februari 2009

Av Elisabeth - 7 februari 2009 16:25


Kaviarströmming till 2 pers. Strömmingfiléer är en synnerligen billig och god fisk. Kostar runt 50:-/kg. Det är inte mycket bra mat som är så billig.

Enkelt att tillaga dessutom.

 Jag tar 10 filéer, det blir lagom till oss två.


Klipp bort den lilla ryggfenan och lägg en sträng kaviar på varje filé och hackad purjolök över.


Rulla ihop. Salta och peppra och strö lite ströbröd över. Klicka matfett över. Jag har hyvlat smör över på bilden. Det är inte ost.

In i ugnen i 200 graders värme 20-25 minuter.


Här är det potatismos (hemlagat) till. Det är bra med mos för det blir ju ingen direkt sås. Rårivna morötter och ärtor till och jag bara måste ha lingon till mos. Köpelingon! Fick inte tag på lingon i höstas, annars är det godast att koka själv. Men detta får duga.

Smaklig spis!


När jag köper strömming så köper jag alltid var sin filé till hundarna. De älskar rå strömming.


Mat
Av Elisabeth - 7 februari 2009 12:53


Sista promenade med våra inackorderingar. I kväll åker dom hem och vi kommer att sakna dom. Det har varit så roligt att ha dom 1 vecka.

Här syns från vänster Smilla, Sunny, Blondie. Sen kommer Enzo. Bakom honom syns "parabolNova" och Muscot i grönt och sist Dino. Å så jag då som fick vara med på bild för en gång skull.

Av Elisabeth - 7 februari 2009 12:36


När vi var långt ute i skogen i dag med hundarna så ringde det från Skara. Jag kunde ju inte anteckna något så jag tar ur minnet.

Det var veterinären som tog emot Fejdi när hon kom in som ringde. Ultraljudet på buken gav inget. Så vid midnatt satte dom igång med andra undersökningar för att hon var så dålig. Hon har blod i urinen men så visade några prover på musklerna ?? att det kunde läcka blod från dom ?? Urinprovet kunde inte avgöra om blodet kom från urinen eller från läckande muskler ?? Men något annat värde på någonting ?? gjorde att dom trodde att det kunde vara något immunologiskt och hon fick cortison och i morse var hon feberfri. Jippiii...så långt! Hon stod upp och viftade på svansen och åt.

Detta känns i alla fall som att hon inte kommer att dö just nu. Hoppas bara det håller i sig och bättrar sig hela tiden. Hon får inte komma hem förrän på måndag så dom ringer i morgon igen. Dom vill naturligtvis hålla koll så läget förblir stabilt.

Anaplasmamedicinen har dom slutat med eftersom det inte verkade vara det. Eftersom den medicinen går hårt åt magen så känns  det  ju onödigt att ge den i ett sånt här läge om det inte behövs.

Vi längtar såå efter Fejdi, hon fattas verkligen.

Presentation

Fråga mig

21 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards